Ska Sverige få samma förbud mot spelreklam som Italien?

Casinon utan svensk licens i Italien måste förhålla sig till en ganska strikt spellag för att få behålla sin licens att erbjuda onlinespel. Den italienska spellagen innehåller ett totalförbud för alla spelbolag att göra spelreklam. Nu har vår svenska civilminister, Ardalan Shekarabi varit i Rom för att diskutera spelreklam med de italienska myndigheterna, och hur de har gått till väga för att införa ett totalförbud mot spelreklam.

Förbud

Det första landet i Europa att förbjuda spelreklam

Det var den 1 januari i år som det nya italienska förbudet mot spelreklam trädde i kraft. Det är det första landet i Europa som inför ett totalförbud mot spelreklam. Förbudet innebär att spelbolag inte längre får marknadsföra sig i radio, tv, tidningar, sociala medier eller i samband med sportevenemang. Det enda undantaget är det statliga lotteriet SuperEnaLotto.

Italiens vice premiärminister, Luigi Di Maio, har sagt att spelberoendet i Italien är en nödsituation som måste hanteras omedelbart. I dagsläget är det över en miljon italienare som har problem med spelberoende, men endast 12 000 av dem som får hjälp av något slag.

LeoVegas har skickat in ett formellt klagomål till EU

Straffet för det casino eller spelbolag som bryter mot reklamförbudet är böter på höga summor. När det italienska reklamförbudet började gälla så var det många spelbolag som såg rött. Niklas Lindahl som är chef för LeoVegas i Italien är en av dem som är mycket kritisk till lagen. Han uttryckte sitt missnöje genom att skicka ett formellt klagomål till EU. Han menar att ett reklamförbud strider mot Europeiska Kommissionens rekommendationer som säger att spelreklam är ett bra sätt för spelare att särskilja lagliga och certifierade spelbolag från olagliga.

Kommer svenska casinon att bli som casinon i Italien?

Sverige vill ta i med hårdhandskarna och skärpa reglerna kring spelreklam, och nu blickar svenska staten mot Italien för att hämta inspiration till en åtstramad lagstiftning. Mellan den 17-19 juni var civilminister Ardalan Shekarabi i Rom för att diskutera det italienska förbudet med representanter från den italienska regeringen och Italiens tull- och monopolmyndighet.

I april gick den svenska regeringen ut med att de har tillsatt en ny utredning om striktare regler kring spelreklam. Enligt Shekarabi är de regler som finns nu om “måttfull marknadsföring” inte tillräckliga. Han menar att Sverige måste ta i med hårdhandskarna när det kommer till spelreklam för att skydda de utsatta konsumenterna. Frågan är nu om Sverige kommer att ta efter det italienska totalförbudet mot spelreklam? Shekarabi själv säger att det alternativet inte är uteslutet.

Förbud mot sportsponsring

I Italien har man även infört förbud för spelbolag att syssla med sportsponsring. Många av de italienska fotbollsklubbarna i Serie A sponsrades tidigare av spelbolag och har i och med den nya lagen förlorat mycket pengar. Det sätter de italienska klubblagen i underläge gentemot andra europeiska fotbollslag.

I Sverige har Svenska Spel länge varit en av de största sponsorerna av idrott, men i och med avregleringen av den svenska spelmarknaden har man även öppnat upp för privata spelbolag att bli sponsorer. Från och med 2020 är det Unibet som står som ny huvudsponsor för Allsvenskan. Det vill säga om det inte införs ett förbud mot spelreklam även inom svensk sportsponsring. Än så länge är regeringens ståndpunkt att främst angripa spelreklam från online casinon, men vi får se vad Ardalan Shekarabi tar med sig hem från sin Italienresa.