Playscan, ett verktyg för ansvarsfullt spel som ägs av Svenska Spel, exporteras till marknader utanför Sverige. Senast valde schweiziska Société de la Loterie de la Suisse Romande att börja använda Playscan, vilket betyder att Playscan nu används i totalt fyra länder.

Playscan grundades av företaget ICU Intelligence som specialiserat sig i datamining och som 2006 tog kontakt med Svenska Spel. Man såg en möjlighet att hjälpa spelbolaget att hantera information för att i sin tur kunna erbjuda en tryggare spelmiljö. Playscan är alltså ett verktyg för att analysera spelarbeteende som kan identifiera risktagande spel med hjälp av spelarinformation. Idag är det Svenska Spel AB som äger och driver Playscan, och man har beslutat att kommersialisera Playscan för att möjliggöra utveckling av verktyget samt utbyta kunskaper i ansvarsfullt spel mellan olika marknader.

Teamet som jobbar med Playscan utgörs av experter inom datavetenskap, systemutveckling kommunikation och projektledning. Med ett decennium av utveckling och evaluering av Playscan finns det nu mycket kunskap i hur man kan hjälpa spelare att få kontroll på sitt spelande.

Så fungerar Playscan

Playscan analyserar användardata för att kunna identifiera spelproblematik och risktagande spelbeteende. Verktyget kan sedan kommunicera informationen till individuella spelare, där man då kan se sin egen risknivå samt få tips på hur man som spelare kan sänka sin riskpoäng. Med hjälp av rapporter på spelarbeteende kan spelaktörer analysera trender för att sätta upp mål inom ansvarsfullt spel.

Genom att följa varje spelare individuellt kan Playscan göra en bedömning utifrån varje spelares beteende. Därför kan verktyget kommunicera råd direkt kopplade till spelarens beteende, vilket är ett bra sätt att informera denne om risktagande spel jämfört med ansvarsfullt spel.

Playscan analyserar data från 6 miljoner användare

Playscan lanserades först hos Svenska Spel och används även av svenska Miljonlotteriet. Verktyget har dessutom spridit sig internationellt till casinon utan svensk licens i Norge, Frankrike och nu som sagt även till Schweiz. Tack vare att man exporterat Playscan till andra spelaktörer och länder analyseras data från 6 miljoner spelare varje år. Annika Hjälm, Site Manager för Playscan hos Svenska Spel säger ”Det ger oss djupa insikter kring riskspelande. Vi har väldigt bra möjligheter att till exempel testa alternativa typer av kommunikation mot kund och lära oss vad som ger bäst effekt. Ju större mängd användardata, desto bättre blir prediktionerna för den enskilde spelaren.”

Bolagen som använder Playscan får en färdig helhetslösning med statistik och analyser av spelarbeteende, ett kommunikationsgränssnitt och möjlighet att mäta och utveckla sitt förebyggande arbete mot spelproblematik.